Exabytes beginner

Friday, August 13, 2010

halal vs non-halal

Hubby aku selalu cakap patutnya kat malaysia ni selain dari tanda halal sepatutnya kena ada tanda tak halal jugak. Baru ada clear cut.. bukannya gray area tak tahu halal ke haram.selalu banyak kita tengok restoran2 yang tulis pork free ( tak de khinzir, bukannya khinzir free..:-)) . kalau muslim yang strict selalunya takkan masuk kedai2 camni tapi yang cincai2 tu banyak la yang masuk. yang tak de pork je.. bekalan ayam , daging disembelih dengan cara betul ke? ada alkohol ke tak dalam masakan? mana kita tahu. Berapa banyak dah makanan yang tidak halal tapi kita tak tahu masuk dalam perut kita ni?

then tadi lecturer aku pun cakap benda yang sama... halal and non halal... senang tak payah confuse2. kalau tak dapat halal certification from jakim maknanya tak halal la tu... means they have to stick the non-halal logo kat premis diorang. market diorang tetap ada from non- muslim dan kalau diorang nak sangat market dari orang islam... make it halal la...aiyooo...is that difficult?
JAKIM ada sediakan website untuk kita tentukan product tu halal atau tidak. the list might be not so comprehensive but i hope they keep on updating it. Its a good deed and may Allah blessed them.
http://www.halaljakim.gov.my/directory/

No comments:

Post a Comment